رهبر انقلاب تاکید کردند: اگر دنیای اسلام متحد باشد و با وحدت به سمت اهداف اسلامی حرکت کنیم، آمریکا و شبکه بدخیم خبیث صهیونیستی دیگر نمیتوانند ملتها را در پنجه خود بگیرند.
به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار مسئولان نظام، میهمانان سیامین کنفرانس وحدت اسلامی، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم تأکید کردند: امروز دو اراده در منطقه در تعارض با یکدیگر قرار گرفته است، «اراده وحدت» و «اراده تفرقه»، و در این اوضاع حساس، «تکیه بر قرآن و تعالیم الهی پیامبر اعظم(ص)»، بهعنوان داروی وحدتبخش، راه حل محنتهای دنیای اسلام است.
اکثر مفسران شیعه و سنی روایت کردهاند که: این آیات وقتى نازل شد که قریش در مکّه از آن حضرت معجزه طلب کردند. حضرت اشاره به ماه فرمود، به قدرت حقّ تعالى به دو نیم شد.
سرویس دین مشرق - امشب میلاد پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام جعفر صادق عليه السلام(ع) است. به همین مناسبت ویژه نامه ای از زندگی این دو بزرگوار تقدیم حضور مخاطبان ارحمند میشود:
محمد بن عبدالله روز جمعه، هفدهم ربيع الاول عام الفيل برابر با سال 570 ميلادى (به روايت شيعه) در مكه معظمه، در سرزمين حجاز (عربستان كنونى) متولد شدند. ایشان در تورات و برخى كتب آسمانى «احمد» ناميده شده است. آمنه، دختر وهب، مادر حضرت محمد (ص) پيش از نامگذارىِ فرزندش توسط عبدالمطلب به محمّد، وى را «احمد» ناميده بود.
حضرت آیت الله خامنهای فرمودند: همه آحاد مسئولان و مردم باید احساس مسئولیت کنند و وظیفه اصلی خود را دفاع از نظام اسلامی قرار دهند.
به گزارش مشرق، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت چهار هزار شهید استان گلستان که در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۵ برگزار شده بود، صبح امروز (پنجشنبه) در محل برگزاری این بزرگداشت در گرگان منتشر شد.
حضرت آیت الله خامنهای در این دیدار، فداکاری شهیدان در «حفاظت از انقلاب اسلامی، عزّت ملی و آینده و تاریخ کشور» را بسیار عظیم خواندند و گفتند: اگر این فداکاریها و شهادتطلبیها نبود، نهال نوپای نظام اسلامی در مقابل طوفانهای سخت دوام نمیآورد و از بین میرفت، بنابراین باید روحیه ایثارگری و فداکاری را حفظ و تقویت کرد.
حضرت آیت الله خامنهای با تأکید بر اهمیت علماندوزی و خودسازی بهعنوان شرط دستیابی به فردایی بهتر، افزودند: عزیزان من، فردای این کشور متعلق به شماست و شما ادارهکنندگان این کشور و تاریخ آن خواهید بود، بنابراین با استفاده از فرصتها، خود را برای آن روز آماده کنید.
به گزارش مشرق، مراسم روحبخش و پر طراوت جشن تکلیف دو هزار تن از دانشآموزان پسر مدارس شهر تهران، امشب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
در این مراسم که در فضایی آکنده از نشاط و شوقِ آغاز دوران بندگی برگزار شد، نوجوانان مؤمن، نماز مغرب و عشاء را به امامت حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه کردند.
قبره فرزند پیامبرِ آخرین دین ابراهیمی، امروز در معرض خطر کسانی است که خود را منادیان دین پدربزرگ او می خوانند! "حسین" و حسینی ها اما از داعش و اربابان وهابی و غربی شان نمی ترسند که اگر می ترسیدند باید ظهر دهم محرم سال 61 هجری قمری به آنان باج می دادند!
به گزارش مشرق، "حسین"؛ این واژه ی چهار حرفی امروز دیگر فقط یک نام عربی نیست، بلکه نماینده مفاهیم عمیق و پرمغزی است که پا را از حیطه کشورهای مسلمان فراتر گذاشته، به قلب اروپا، استرالیا، آمریکا، آفریقا و حتی جزایر دورافتاده اقیانوس آرام و اطلس راه یافته است! "حسین" از ابتدا هم تنها یک نام نبود. ولیکن "حسین" چونان گنج ناشناخته ای سالها تنها دل معدودی از انسان های این کره خاکی را با اکسیر عشق به کیمیا مبدل می کرد. حالا اما عصر رجعت "حسین" فرا رسیده است و تو اگر فرزند زمان خود باشی، بی گمان این گفته را تصدیق خواهی کرد.
مظلومیت «حسین» (علیه السلام) پا را از مرزها فراتر نهاده و در طول قرن ها پا را از مرزها فراتر نهاده و وارد عرصه شعر مسیحیت شده است.
حسینیه مشرق - مظلومیت «حسین» (علیه السلام) پا را از مرزها فراتر نهاده و در طول قرن ها نه تنها درون وجدان انسان های آزاده رسوخ کرده، بلکه به سمبل از خودگذشتگی و سخای و قبله عاشقان تبدیل شده است و همانگونه که صدای حسین (ع) در روز عاشورا «وهب مسیحی» را از خواب غفلت بیدار کرد، هم اکنون وجدان ها شعرا و نویسندگان آزاده را از خواب بیدار می کند.
نگاهی گذرا به ادبیات مسیحیت ما را به طوماری از شعرا و ادبای مسیحی مواجه می کند که در آثار آنها تجلی ارزش های حسینی و الهام گیری از سرآمد «آزادگی» عیان است، شاعران مسیحی چون «پولس سلامه» لبنانی که حماسه «علی و حسین» را در 220 بیت و «عبد المسيح انطاكي» که حماسه «علوي» را در 5595 بيت و «ريمون قسیس» که حماسه «حسين» را در 115 بیت سرود.
نفی خشونت و مسالمت جویی را باید روح راهپیمایی و مراسم اربعین حسینی شمرد، به گونه ای که این مراسم با وجود تاریخ کهن و دیرینه خود حتی یک مورد خشونت را نیز ثبت نکرده است.
حسینیه مشرق- آنچه در عاشورا رخ داد، اگرچه برخی که تلاش کرده اند، آن را نبردی سیاسی جلوه دهند، اما در حقیقت نقض آشکار و علنی حقوق بشر و ریختن خون انسان هایی بی گناه به دست کسانی بود که همچنان به ذهنیت و عرف جاهلی پایبند بودند.
این نبرد را باید نبرد بین دو خط مشی و اندیشه بشری در طول تاریخ توصیف کرد. تقابلی که یک طرف آن را خط مشی و دیدگاهی تشکیل می داد که مهمترین اصول و مبادی اعتقادی آن عدم سر سپردن به ظلم و جور و مساوات و برابری بین تمان افراد بشر بود و در طرف مقابل، خط مشی و دیدگاهی قرار داشت که با زور و خشونت آدمی را برای تحقق اهداف و خواستههایش به بردگی و بندگی میگرفت و برای رسیدن به این هدف از توسل به هر ترفند و استفاده از هر ابزاری واهمه نداشت.
دین اسلام، دارای سه مرحله اساسی آغاز، کمال و پیروزی است. اولین مرحله با «بعثت» پیامبر اعظم(ص) آغاز گردید. مرحله دوم با «ولایت» حضرت علی(ع) شروع شد و در نهایت مرحله سوم با «ظهور امام عصر» آغاز می شود.
به گزارش مشرق، واقعه غدیر، فقط یک حادثه خاص تاریخی نیست که در زمان خود واقع شده باشد، بلکه تعیین سرنوشت تمام انسانها در طول تاریخ است. به مناسبت فرارسیدن عید غدیر خم، عید ولایت و امامت امیرالمومنین، ایام جشن و سرور اهل بیت پیامبر، در این نوشتار، گوشه های از پیوند ناگسستنی و امتداد امامت از غدیر تا ظهور، امامت اولین و آخرین حجت الهی، تقدیم اهل ولاء، شیعیان و محبین امیرالمومنین علی بن ابیطالب، می گردد.
معرفی اولین و آخرین امام توسط پیامبر در خطبه غدیر
در عید غدیر، خطّ روشن رسالت و بعثت نبوی به ولایت و امامت علوی کمال یافت و خداوند اسلام، را به عنوان دین رضایت داده شده، برگزید:
روز عید غدیر عید الله الاکبر و عید آل محمّد(ص) است و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که از آنجناب پرسیده شد آیا مسلمانان را غیر از جمعه و فطر و قربان عیدی هست؟
به گزارش مشرق، در باب عید غدیرآمده است:روز عید غدیر عید الله الاکبر و عید آل محمّد(ص) است و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که از آنجناب پرسیده شد آیا مسلمانان را غیر از جمعه و فطر و قربان عیدی هست؟
فرمودند:آری. عیدی هست که حرمتش از همۀ اعیاد بیشتر است.
راوی گفت: کدام عید است؟
حضرت فرمودند: روزی است که پیامبر(ص) امیر المومنین علی(ع) را به جانشینی خود نصب فرمود و اعلام کرد: هر که من مولا و آقای اویم، پس علی مولا و آقا و پیشوای اوست و آن روز هیجدهم ذی الحجه است.
در پیام مقام معظم رهبری به فاجعه منا و نقش حاکمان بیدین و بیوجدان سعودی در شکلگیری این فاجعه بزرگ اشاره شده است. حاکمانی که با نام خادمان حرمین، حریم حرم امن الهی را شکسته و میهمانان خدای رحمان را در روز عید در منا و پیش از آن در مسجدالحرام قربانی کردند.
به گزارش مشرق، پیام مهمی که رهبرمعظم انقلاب دیروز در آستانه ایام حج خطاب به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیتالله الحرام، صادر فرمودند، حائز نکات بسیار با اهمیتی بود؛ بخش اعظم پیام مزبور پیرامون حکام فتنهانگیز سعودی و افشای واقعیت هتّاک و بیایمان و وابسته و مادّی آنان بود.
در این پیام نغز و قاطع، به فاجعه منا و نقش حاکمان بیدین و بیوجدان سعودی در شکلگیری این فاجعه بزرگ اشاره شده است. حاکمانی که با نام خادمان حرمین، حریم حرم امن الهی را شکسته و میهمانان خدای رحمان را در روز عید در منا و پیش از آن در مسجدالحرام قربانی کردند.
آیتالله امامی کاشانی با اشاره به اینکه حکام آل سعود میگویند ما خادم خانه خدا هستیم، خاطرنشان کرد: اینها در یمن چه میکنند، داعش را چگونه به وجود آوردند؟ مستکبران، دنیای اسلام را با پول آلسعود بهجان هم انداختهاند.
به گزارش مشرق، آیتالله محمد امامی کاشانی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبههای عبادی - سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با تبریک ایام دهه کرامت به عموم مسلمین جهان با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) گفت: باید دنیا و آخرت را با هم مشاهده کرد و خداوند زندگی را اینچنین قرار داده که اگر جامعه خداوند را در زندگی مشاهده کند به جامعه باسعادتی تبدیل میشود.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که انسان چگونه به شکرگزاری خداوند بپردازد، اظهار داشت: نعمتها همه از طرف خداوند است و اگر انسانها نعمتها را ببینند و خداوند را شکر کنند جامعه به سعادت حقیقی خود میرسد. نگاه به دنیا باید پاییندستی و به دین بالادستی باشد.
چند هفته قبل از اجرای طرح و پس از حمله نظامی آمریکا به طبس توسط امدادهای غیبی، به طور غیر منتظره یکی از پاسداران کمیته انقلاب اسلامی به منزلی در خیابان مقدس اردبیلی تهران مشکوک و آن را زیر نظر میگیرد.
به گزارش سرویس تاریخ مشرق؛ بيترديد رويداد «كودتاي نوژه» را نميتوان جدا از سلسله رفتارهاي امريكا با نظام نوپا و اسلامي ايران ارزيابي كرد. هر چند شكست امريكا در صحراي طبس موجب شد تا مقامات اين كشور بهطور موقت انديشه عمليات نظامي عليه كشورمان را از سر بيرون كنند، اما اين حادثه باعث نشد تا آمريكاييان طرحهاي خرابكارانه خود را متوقف كنند، بلكه حمايت مستقيم از ضد انقلابيون، تحريك آنان و همچنين پشتيباني از رژيم بعث عراق در مرحله پس از شكست كودتا در دستور كار آنان قرار گرفت.
اما دانستن نحوه شكست كودتا هم جالب و عبرتآموز است. نزديك شدن به عوامل اين توطئه شوم به دو صورت انجام داده شد. يكي بهوسيله فعاليتهاي اطلاعاتي واحدهاي گوناگون امنيتي، اطلاعاتي و نظامي كشور و ديگر با افشاگريهاي خود عوامل كودتا. جالب آنكه شب قبل از كودتا، نزديكان امام ايشان را از اين توطئه آگاه كردند، حتي نيروهاي اطلاعاتي از امام خواستند براي احتياط اقامتگاه خود را ترك كنند، اما ايشان در پاسخ فرمودند: «از اينجا تكان نميخورم و همينجا هستم. هر كدام ميخواهند بروند.» (سید علی موسوی ، کودتا و ضد کودتا، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، پاییز 1360 ، ص 189)
از مجموع روایات و قرینه های متعدد، ثابت می شود که عبد الله، آخرین پادشاه مقتدر بنی فلان، در کشور حجاز (عربستان)، می باشد که با مرگ او، دیگر خاندان خانوادگی آل فلان، بر سر جانشین او، به اجماع نخواهند رسید و هر چند که جانشین و یا جانشینانی هم داشته باشند.
به گزارش مشرق، باور به ظهور شخصي كه جهان را پر از عدل و داد كرده و ريشه هاي ظلم و ستم را مي چيند اختصاص به اسلام نداشته بلكه، شامل اديان مختلف الهي و آسماني مي شود و در اسلام، مسيحيت، يهوديت، زرتشت و... به ظهور اين شخص نويد داده شده است. خلاصه و حقيقت مهدويت، منتهي شدن سير جوامع جهان به سوي جامعه واحد و سعادت عمومي، امنيت و رفاه، تعاون و همكاري، همبستگي همگاني حكومت حق و عدل جهاني، غلبه حق بر باطل، غلبة جنودالله بر جنود شيطان، نجات مستضعفان و نابودي مستكبران، و خلافت مؤمنان و شايستگان به رهبري يك رجل و ابرمرد الهي است كه موعود انبياء و اديان و دوازدهمين اوصياء و خلفاي پيغمبر آخرالزمان است.
انقلاب امام زمان(عج) در پارهای از قسمتها یک انقلاب خونین خواهد بود و خونهای کثیف کالبد جامعه بشری با تیغ او بیرون خواهد ریخت، ولی مفهوم این سخن آن نیست که او بیحساب خون میریزد و بیدلیل میکشد.
به گزارش مشرق، یکی از سؤالاتی که درباره مهدویت و عصر ظهور پرسیده میشود، این است که آیا امام زمان(عج) با شمشیر قیام میکنند، آیتالله مکارم شیرازی در پاسخ مسبوطی به این پرسش پاسخ داده است که بخش پایانی آن در ادامه میآید:
*مفهوم شمشیر
تنها این سؤال باقی میماند که پس این همه تغییرات مربوط به «قیام به شمشیر» در مورد مهدی(عج) چه مفهومی دارد؟ حتی در دعاهایی که درس آمادگی برای شرکت در این جهاد آزادیبخش بزرگ میدهد انتظار آن روز را میکشیم که با شمشیر کشیده «شاهراً سفیه» در صفوف این مجاهدین قرار گیریم.
هنگامي كه حضرت معصومه(س) چشم به جهان گشود براستي كه آنروز براي اهل بيت عصمت بخصوص امام هشتم و حضرت نجمه سلام الله عليه روز شادي و سرور وصف ناپذير و از ايام الله بود زيرا اختري از آسمان ولايت و امامت طلوع كرده بود كه قلبها را جلا و شفا مي داد و چشمها را روشن مي كرد و به كانون مقدس اهل بيت عليهم السلام گرمي و صفا مي بخشيد
به گزارش مشرق، حضرت معصومه عليها السلام در اول سال 173 هجري قمري در مدينه چشم به جهان گشود.
پدرش امام هفتم شيعيان حضرت موسي بن جعفر عليه السلام و مادرش حضرت نجمه بود كه به علت پاكي و طهارت نفس به او طاهره مي گفتند.حضرت معصومه در 28 سالگي و در روز دوازدهم ربيع الثاني سال 201 هجري قمري در قم به شهادت رسيد كه امروز بارگاه ملكوتي و مرقد مطهرش همچون خورشيدي در قلب شهرستان قم مي درخشد و همواره فيض بخش و نورافشان دلها و جانهاي تشنه معارف حقاني است.
عید فطر؛ روز بازگشت به فطرت پاک الهی، همان روز شیرین مزدگیری است؛ روزی که در سراسر جهان و ایران اسلامیمان عزیز شمرده شده و هر قوم و طایفهای به شیوه و با آدابی به استقبالش میروند.
به گزارش مشرق،عيد فطر يکي از دو عيد بزرگ اسلامي است که در روز اول ماه شوال برگزار ميشود. مسلمانان پس از يک ماه روزه و عبادت پروردگار، چشم به راه اين روز بزرگ ميباشند و اينروز را جشن ميگيرند. عيد فطر بدرقهاي است بر ماه رمضان.
عید فطر نیز چونان دیگر مناسک و اعیاد اسلامی با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان در پهنه این سرزمین گره خورده است.
به همین دلیل در هر گوشهای از این آب و خاک میتوان مراسم ویژه این روز را به مشاهده نشست؛ مراسمی که ریشه در باورهای مردم این دیار نسبت به این جشن اسلامی دارد.
با اینکه نماز روز عیدفطر واجب نیست اما در صبح روز عیدفطر در همه روستاها و شهرهای ایران این نماز برگزار میشود و همه غسل کرده و جامهنو پوشیده در این نماز شرکت میکنند.
با مصوبه مجلس و تأیید شورای نگهبان از سال 91 تعطیلات عیدفطر در ایران نیز دو روز شده و امسال نیز با توجه به تقارن عید فطر با آخر هفته این تعطیلات سه روزه شده است.
مطابق آیات آغازین سورۀ إسراء، خداوند در تورات به بنیاسرائیل خبر میدهد که شما (در فلسطین) فقط دو نوبت مهلت زندگانی نیکو دارید. وقتی به ظلم و فساد بگرایید اولین دشمنان خونریز را بر شما مسلّط میکنم.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق ـ آیا خداوند در قرآن مجید، در خصوص مالکیت فلسطین، سخنی فرموده است؟ آیا خداوند این زمین را به یهودیان داده است. ما قصد داریم در طی دو مقاله، مالکیت فلسطین را در قرآن بررسی کنیم. در قسمت اول (اینجا)، این موضوع را در زمان حضرت ابراهیم(ع) بررسی کردیم و در قسمت دوم و آخر، به حضرت موسی(ع) و نزول تورات خواهیم پرداخت.
موسی برای تحقق «ارض موعود» آمد
حضرت موسی(ع) فرستاده شد تا وعدۀ یعقوب و یوسف را برای بازگشت به ارض مقدس تحقق بخشد و بنیاسرائیل را که مدت تبعیدشان پایان یافته بود به فلسطین بازگرداند. برای خروجِ این چند ده هزار نفر از مصر، حضرت موسی(ع) بایست از رئیس قوم یعنی فرعون اجازه میگرفت.[1]
مقام معظم رهبری با وجود شرایط پرتنش در کشورهای منطقه و جهان اسلام، همچنان موضوع فلسطین را موضوع اول جهان اسلام معرفی کرده و در طول سال گذشته در 19 سخنرانی خود به مناسبتهای مختلف به موضوع فلسطین پرداخته اند.
سرویس جهان مشرق - موضوع مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین به یکی از مهمترین کلیدواژههای سخنرانیهای مقام معظم رهبری از روز قدس سال گذشته تاکنون بوده است. ایشان به مناسبتهای مختلف موضوع ظلم و ستم رژیم صهیونیستی و شبکه استکباری حامی این رژیم بر ضد ملت فلسطین را مورد اشاره قرار داده و بر لزوم ایستادگی کشورهای مسلمان در کنار فلسطینیها برای احقاق حقوق مشروع و غصب شده آنها تأکید کردهاند. ملت ایران نیز قطعا به اهمیت بیانات رهبر انقلاب اسلامی در رابطه با موضوع فلسطین واقف هستند، این اهمیت از آنجا مشخص می شود که یکی از فرازهای این سخنان مبنی بر پیش بینی نابودی رژیم صهیونیستی تا 25 سال آینده مورد توجه ویژه مردم ایران قرار گرفته و آنها این بخش را به عنوان یکی از مهم ترین فرازهای بیانات رهبر انقلاب در سال 1394 معرفی کردند.
راهپیمایی روز قدس با شعار «وحدت امت اسلامی، حمایت از انتفاضه فلسطین و بیزاری از رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری» از ساعتی پیش در تهران و سایراستانهای کشور آغاز شد.
سرویس سیاست مشرق، مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران با شعار محوری «وحدت امت اسلامی، حمایت از انتفاضه فلسطین و بیزاری از رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری» از مسیرهای از پیش اعلام شده به سمت دانشگاه تهران، میعادگاه نماز جمعه تا دقایقی دیگر آغاز می شود.
به گفته مسئولان برگزاری این مراسم تمامی مسائل امنیتی و حفاظتی برای حضور مردم فراهم شده است.
3500 خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی راهپیمایی رور قدس را پوشش میدهند.
برای هر حاکم و دولتمردی عدهای یاران خاصّ و نزدیک وجود دارد که برخی از این افراد به امتیازخواهی و ویژه خواری تمایل فراوان دارند.
سرویس سیاست مشرق -با رصد کانالهای تلگرامی که این روزها بازارشان داغ شده، میتوان بسیاری از اخبار را سریعتر و بدون پرده دریافت کرد. جذابیت و پرمخاطب بودن این اخبار ما را بر آن داشت تا به اخبار رسمی و غیررسمی منتشرشده در این کانالها بپردازیم.
********
آقای روحانی دچار بحران استدلال شده است
مهدی محمدی در کانال تلگرامیاش نوشت: گمانم مدتی است آقای روحانی دچار بحران استدلال شده است. وقتی میخواهد بدعهدی امریکا در برجام را توجیه کند، به دامن قرارداد الجزایر و قطعنامه 598 پناه میبرد غافل از اینکه در اینجا پیش پرداختی به بزرگی تعطیلی برنامه هستهای ایران پیشاپیش پرداخت شده است. وقتی میخواهد حقوقهای نجومی تاجر-مدیرهای دولتی را توجیه کند، پای سازمان بازرسی و دیوان محاسبات را به میان میکشد غافل از اینکه مسئول مستقیم این وضعیت روسای سازمانها و نهادهای وابسته به دولتاند. وقتی عربستان سعودی پایش را از گلیمش درازتر میکند دعوت به مدارا و تدبیر میکنند غافل از اینکه "تدبیر" 3 سال گذشته کار را به اینجا کشانده است. نمونههای دیگری هم میتوان یافت. ظاهراً کمک فکری بیشتری لازم دارند.
عملکرد آژانس های مسافرتی در ماه رمضان همخوانی چندانی با اهداف و چشم اندازهای فرهنگی نظام ندارد و نه تنها در خدمت تقویت ارزش ها و باورها نمی تواند باشد بلکه گاه زمینه ساز تضعیف این ساختار ها نیز می شود.
گروه فرهنگ و هنر مشرق - مسافرت در ماه مبارک رمضان دارای شرایط و احکام خاصی می باشد که موجب می شود مسلمانان با توجه به اضطرار یا ضرورت به آن اقدام کنند. در دین اسلام روزه بر فردی که شرایط مسافر را دارا باشد، از وجوب ساقط می شود و هیچ تکلیفی بر گردن مسافر نیست مگر با قصد اقامت ده روزه یا بیشتر.
با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و فصل تابستان شرایط خاصی پیش آمده است. تعطیلی مدارس و دانشگاه ها زمینه سفرهای تفریحی را فراهم کرده اما بحث مسافرت در ماه مبارک و احکام و شرایط آن یکی از موضوعات مهمی است که به عنوان یک مسئله فرهنگی در جامعه مطرح می باشد.
میزان سفرهای بین شهری در ماه مبارک رمضان، طبق آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ، کاهش قابل توجهی را نسبت به سال های قبل در ایام مشابه داشته است که نشان از این دارد عموم مردم مسئله روزه داری را به عنوان یک فریضه واجب بر سفرهای تفریحی و غیر ضروری خود ترجیح می دهند اما همچنان با نگاهی به واقعیات جامعه، اخبار قابل توجهی در خصوص میزان سفرهای تفریحی و سیاحتی ایرانیان به شهرهای داخلی و وکشورهای خارجی به چشم می خورد که در سالهای اخیر نیز با رشد قابل تاملی همراه بوده است.
مشکل بزرگ و اساسی فرهنگ کشور در همین نکته است که گویی کار بدست کسانی در وادی فرهنگ افتاده که خود را به خواب زده اند و هرچه در گوش ایشان فریاد خطر سر می دهند بیشتر ناشنوا شده و بیشتر به کما می روند.
گروه فرهنگ و هنر مشرق - پس از سخنان رهبری با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و ابراز نگرانی ایشان در باب فرهنگ و مسائل فرهنگی کشور؛ مجلس این دوره با انفعال شدید خود در مواجهه با داوطلبی برای عضویت در کمیسیون فرهنگی، نشان داد که گویی قرار نیست «ولنگاری فرهنگی» که دغدغه و سبب نگرانی رهبر معظم انقلاب است به دست مجلس حل شود. با این وضع این سوال مهم مطرح است که معضل «ولنگاری فرهنگی» باید در چه مقطعی و به دست چه گروهی حل شود؟
روز یکشنبه بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مردم در میان فرمایشاتشان به بیان دغدغه های فرهنگی خود پرداختند و اینگونه ابراز نگرانی خود را به گوش نمایندگان ملت رساندند که: مسئلهی فرهنگ، مسئلهی مهمی است و در بلندمدت از اقتصاد مهمتر است، من در مسئلهی فرهنگ احساس یک ولنگاری میکنم؛ چه در تولید کالاهای فرهنگی مفید و چه در جلوگیری از کالاهای مضر فرهنگی.
با انتخاب آیت الله سیدعلی خامنهای به عنوان رهبر انقلاب این مسئله مطرح بود که ایشان در کجا مستقر شوند. یک پیشنهاد برای مقر رهبری جماران بود.
به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ زمستان سال 58 در آستانه برگزاري اولين انتخابات رياست جمهوري بيماري قلبي بر امام راحل عارض شد و شبانه ايشان را از قم به تهران انتقال دادند و در بيمارستان قلب در خيابان وليعصر(عج) تهران بستري شد. پس از دو ماه بهبود پيدا كرد و پزشكان صلاح نديدند كه امام دوباره در قم اقامت كند و تأكيد نمودند كه در اطراف بيمارستان قلب منزلي براي امام گرفته شود و علاوه بر آن به تشخيص پزشكان الزاماً مي بايست در شمال تهران كه از هواي مناسب برخوردار است سكونت داشته باشند، همراهان امام راحل پس از تحقيق و تفحص موفق به تهيه منزلي مناسب در اطراف بيمارستان نشدند. در نتيجه در خيابان دربند جايي به دست آوردند و تجهيز كردند ولي امام راحل از بدو ورود آنجا را مناسب نديدند. يكي از اشكالات عبارت بود از اينكه هنگامي كه مردم براي ملاقات ميآمدند ديدار امام با مردم بسيار فاصله داشت و علاوه بر آن وضعيت ساختمان به گونه اي بود كه با روحيه امام جور نبود، لذا مكرر بر تغيير محل سكونت اصرار تأكيد ميورزيدند و پس از مدتي تهديد كردند كه «اگر برايم منزل مناسبي پيدا نكنيد، به قم مي روم.»
سرهنگ چارلز آلوین بکویث به عنوان بنیانگذار نیروی «دلتا» در نیروی زمینی ارتش آمریکا، فرماندهی عملیات پنجه عقاب را بر عهده داشت اما شکست در پروژه نجات جاسوسان آمریکایی، آینده و برنامههای نظامیاش را به طور کامل از بین برد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، عملیات "پنجه عقاب" و شکست مفتضحانه نیروهای ویژه آمریکا در صحرای طبس در کویر مرکزی ایران داستانی است که اکثر ایرانیان در سنین مختلف به صورت کم و بیش از آن اطلاع دارند. نیروهای عملیات ویژه آمریکا برای آزاد کردن گروگان های خود در لانه جاسوسی تهران، اقدام به یک عملیات سری و مخفیانه کردند که در صحرای طبس این عملیات با شکست مواجه و باعث عقب نشینی مفتضحانه آمریکایی ها از ایران شد؛ موضوعی که جوانب مختلف آن حکایت از اراده ای الهی برای حفظ و تداوم انقلاب و جمهوری اسلامی داشت.
اما شاید کمتر کسی در ایران توجهی به فرمانده میدانی عملیات پنجه عقاب داشته است. سرهنگ «چارلز آلوین بکویث» شخصی بود که فرماندهی نیروهای مهاجم آمریکایی در ایران را بر عهده داشت. سرهنگ بکویث از جمله افسرانی مهم و تاثیرگذار در تاریخ ارتش آمریکا به حساب می آید و پایه گذار یکی از معروفترین یگان های ارتش آمریکا یعنی نیروی دلتا است.
رهبر انقلاب در حکمی حجتالاسلام سیّد ابراهیم رئیسی را به تولیت آستان قدس رضوی علیهالسلام منصوب و تصریح کردند: «آستان قدس ظرفیت فرهنگی عظیمی است که میتواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند؛ شایسته است با کمک خبرگان فرهنگی، بیشترین بهره از این ظرفیت کمنظیر در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهلبیت علیهمالسلام گرفته شود.»
به گزارش مشرق، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجتالاسلام سیّد ابراهیم رئیسی را به تولیت آستان قدس رضوی علیهالسلام منصوب کردند.
با سستتر شدن قبضه سلمان بر قدرت، چند رویداد در عرصه سیاسی عربستان سعودی بسیار محتمل خواهد بود؛ تشدید درگیریها درون خاندان سلطنتی، درگرفتن آتش جنگ خارجی و در گرفتن شورشهای داخلی.
گروه بینالملل مشرق - در 22 سپتامبر سال گذشته، نامه ای به مطبوعات درز کرد که یکی از اعضای خانواده سلطنتی عربستان خطاب به سایر شاهزادگان سعودی نوشته و خواستار «تغییر» برای جلوگیری از سقوط حکومت سعودی شده است.
نویسنده نامه، یکی از نوههای ملک عبدالعزیز، بنیانگذار پادشاهی سعودی بود و شاه سلمان را به دلیل ایجاد مشکلات غیرمنتظره که ادامه حیات سلطنت را با چالش مواجه کرده است، سرزنش می کرد:
«ما نمیتوانیم جلوی خالیشدن خزانه، ناپختگی سیاسی و خطرات نظامی را بگیریم، مگر این که شیوههای تصمیمگیری را عوض کنیم، حتی اگر لازمه آن تغییر شخص شاه باشد.»
حاج فرج با کلی کار ناتمام رفت و مخاطبان ایرانی و مسلمان خود را در سراسر خاورمیانه از بازروایی راستین قصص قرآنیاش مسرور میشدند ناکام گذاشت، زهر این ناکامی، همچون تیغه دو سویه است، نیمی از آن او و نیمی از آن ما.
گروه فرهنگی مشرق- تلخی خبر وفات حاج فرج سلحشور چون زهر هلاهل است، گویی جوانی بیست و اندی ساله و ناکام از جهان زندگان رخت بر بربسته است. والله این واژه ناکام در فرهنگ ما کاربرد درستی ندارد که برای هر جوانی که در ایام سبز زندگی با دارفانی وداع می کند به کار برده می شود.
برای هر هنرمندی چون حاج فرج که کوله ساخت سریال موسی (ع) را بر زمین گذاشت و رفت، هر سن و سالی مصداق جوانی است. جوانی هر هنرمندی زمانیست که کوله و توشه اش برای به ثمر رسیدن فراهم است اما به مقصد و ثمر نمی رسد، مثل علی حاتمی که پروژه فیلم محمد (ص) به ثمر نرسید پهلوانش تختی اش به ثمر نرسید.
«ملیکا» مادر امام زمان(ع) از طرف پدر، دختر «یشوعا» فرزند امپراطور روم شرقی و از طرف مادر، نوه «شمعون» بود.
به گزارش حوزه قرآن و عترتگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مادر امام زمان(ع) نامش «ملیكه» (ملیكا) بود، او از طرف پدر، دختر «یشوعا» فرزند امپراطور روم شرقی بود، و از طرف مادر، نوه «شمعون» بود. شمعون از یاران مخصوص حضرت عیسی(ع) و وصی او بود.
ملیكه با اینكه در كاخ میزیست و با خاندان امپراطوری زندگی میكرد، اما آن چنان پاك و باعفّت بود كه گویی نسبتی با این خاندان نداشت، بلكه به مادر و خانوادة مادری خود رفته و زندگیش همچون زندگی شمعون، و عیسی بن مریم از صفا و معنویت و پاكی خاصّی برخوردار بود. از این رو نمیخواست، با خاندان امپراطوری دنیا پرست، بیامیزد بلكه دوست داشت و هدفش این بود كه در یك خانواه پاك خداپرست، زندگی كند، خداوند او را در این هدف كمك كرد و او را به طور عجیب به خواسته و هدفش رساند.
خواستگاری و مجلس عقد حضرت نرجس «علیها السلام»
ملیكه وقتی كه به سنّ ازدواج رسید، جدّش امپراطور روم، خواست او را به همسری برادرزادهاش درآورد. با توجه به اینكه كسی نمیتوانست از فرمان امپراطور سرپیچی نماید، امپراطوری از طرف برادرزادهاش، از ملیكه خواستگاری كرد و سپس مجلس عقد بسیار باشكوهی ترتیب داد كه در آن مجلس سیصد نفر از برگزیدگان روحانیون و كشیشان مسیحی و هفتصد نفر از افسران و فرماندهان ارتش و چهار هزار نفر از اشراف و معتمدین و ثروتمندان شركت داشتند.
KHAMENEI.IR گزیده صوتی بیانات رهبر انقلاب در روز میلاد پیامبر(ص) و بیانات در دیدار مسئولان نظام را منتشر کرد.
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای، گزیده صوتی بیانات رهبر معظم انقلاب شامل بیانات معظم له در روز میلاد پیامبر اکرم(ص) به همراه بیانات ایشان در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی در دهم بهمن سال 1391 را بازنشر کرد.
سخنان رهبر معظم انقلاب را که در این صوت می شنوید به شرح زیر است:
بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیعالاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبداللّه جعفربنمحمدالصّادق ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همهی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. ما که اسلام را وسیلهی سعادت بشر و راه نجات انسان میدانیم، این موهبت الهی مترتب بر وجود مبارک پیغمبر است که در این ماه اتفاق افتاد. حقیقتاً باید این میلاد عظیم را مبدأ همهی برکاتی دانست که خدای متعال جامعهی بشری را، امت اسلامی را، پیروان حقیقت را به آن سرافراز کرده است.(بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی در 17 ربیع الاول 1434 )
قراین نشان می دهد که مأمون پیش از اقدام قطعی خود برای به شهادت رساندن امام به کارهای دیگری دست زده است که شاید بتواند این آخرین علاج را آسانتر به کار برد، شایعه پراکنی و نقل سخنان دروغ از قول امام از جمله این تدابیر است.
گروه فرهنگی مشرق - هنگامی که موسی بن جعفر پس از سال ها حبس در زندان هارونی مسموم و شهید شد، در قلمرو وسیع سلطنت عباسی، اختناقی کامل حکم فرما بود. در آن فضای گرفته که به گفته یکی از یاران علی بن موسی(ع): «از شمشیر هارون خون می چکید» (الکافی، ج 8، ص 257)، بزرگ ترین هنر امام معصوم و بزرگوار ما آن بود که توانست درخت تشیّع را از گزند توفانِ حادثه به سلامت بدارد و از پراکندگی و دل سردی یارانِ پدر بزرگوار مانع شود. با شیوه تقیّه آمیزِ شگفت آوری جان خود را که محور و روح جمعیت شیعیان بود حفظ کرد و در دوران قدرت مقتدرین خلفای بنی عباس و در دوران استقرار و ثبات کامل آن رژیم، مبارزات عمیق امامت را ادامه داد. تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران ده ساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنج ساله جنگ های داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند، اما به تدبّر می توان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزه درازمدت اهل بیت را که در همه اعصارِ بعد از عاشورا استمرار داشته، با همان جهت گیری و همان اهداف ادامه می داده است.
هنگامی که مأمون در سال صد و نود و هشت از جنگِ قدرت با امین فراغت یافت و خلافت بی منازع را به چنگ آورد، یکی از اولین تدابیر او حل مشکل علویان و مبارزات تشیع بود. او برای این منظور، تجربه همه خلفای سلفِ خود را پیش چشم داشت. تجربه ای که نمایشگر قدرت و وسعت و عمق روزافزون آن نهضت و ناتوانی دستگاه های قدرت از ریشه کن کردن و حتی متوقف و محدود کردن آن بود. او می دید که سَطوَت و حشمت هارونی حتی با به بند کشیدن طولانی و بالاخره مسموم کردن امام هفتم در زندان هم نتوانست از شورش ها و مبارزات سیاسی، نظامی، تبلیغاتی و فکری شیعیان مانع شود. او اینک در حالی که از اقتدار پدر و پیشینیان خود نیز برخوردار نبود و به علاوه بر اثر جنگ های داخلی میان بنی عباس، سلطنت عباسی را در تهدید مشکلات بزرگی مشاهده می کرد، بی شک لازم بود به خطر نهضت علویات به چشم جدی تری بنگرد.
در میان علمای عامه(اهل تسنن)، شیعه به اهل "تقیه" شهرت یافته است. در حالیکه "تقیه"، حکمی عقلانی و عُقلایی است که به صورت سنتی حسنه هم در شریعت مبین اسلام و هم در ادیان وامم پیشین نیز جاری بوده است. قرآن نیز پای این حکم برآمده از عقلانیت را امضا کرده است. اینک، با ما همراه شوید تا با شواهد و مستندات قرآنی اصل "تقیه" بیشتر آشنا شویم.
مفهوم لغوی و اصطلاحی "تقیه"
واژه "تقیه" با کلمات "تقوا" و "وقایه" هم خانواده است. و هر سه از ماده "وقی یقی" گرفته شده اند که به معنای خویشتن داری و خودنگهداری است. عرب به سپر می گوید: وقایه. ترجمانی چون پرهیزکاری، برحذرداشتن، خداترسی و...همه از لوازم و فروعات مفهوم تقوا و تقیّه هستند نه اصل مفهوم. "تقیه" اما در اصطلاح عبارت است از اینکه انسان برای حفظ جان، مال و یا آبروی خود از گزند مخالف مجبور شود سخنی بگوید و یا عملی مرتکب شود که در باطن بدان اعتقاد ندارد.
نسخه قرآنی که رئیسجمهور روسیه به رهبر معظم انقلاب تقدیم کرد، حواشی و پیشینه جالبی دارد.
به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب سایت آر اف ای آر ال، ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، ملاقات خود با رهبر معظم انقلاب را با تقدیم هدیهای ارزشمند به ایشان به پایان رساند. هدیه مذکور، یک اثر تاریخی است که دهههاقدمت دارد.
در سال 651 میلادی (1364 سال پیش)، عثمان، خلیفه سوم، تصمیم گرفت مجموعه دستنوشتههای قرآنی یاران پیامبر را به صورت یک کتاب جمعآوری کند. بنابر این تصمیم، 5 نسخه از قرآن تهیه شد. پس از مرگ عثمان، به فرمان حضرت علی (ع) این نسخهها به عراق منتقل شد.
در قرن 15 میلادی نسخههای مذکور به دستور تیمور لنگ به سمرقند، یکی از شهرهای ازبکستان کنونی، برده شد. گفته میشود از تعدادی از این نسخهها نیز در کاخ توپقاپی استانبول نگهداری میشود.
خداوند، پیامبران و امامان علیهم السلام را برای هدایت و دستگیری مردم فرستاده است. بررسی سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام حاکی از تلاش آن بزرگواران برای رشد و تعالی انسانها و دستگیری از مردم است. امام مهدی علیه السلام نیز به عنوان آخرین ذخیره الهی و ختم کننده جانشینان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سیره اجداد مطهرشان را ادامه خواهند داد. ظهور امام مهدی علیه السلام و قیام ایشان همانند رسول اکرم صلی الله علیه و آله پیام رحمت را برای جهانیان به همراه خواهد داشت و برای فریادرسی و دستگیری از مردم خواهند آمد. ایشان بهار دلها و خرمی روزگاران هستند. 1
تصویری که از امام سجاد علیه السلام در اذهان ما ساخته شده است، امامی بیمار و ناتوان است که تنها کار او، گریه است. در حالی که پرده های ذکر شده از زندگانی آن امام، برای ما روشن می سازد که این تصویر تفاوت بسیاری با واقعیت دارد. با نگاهی به تاریخ زندگانی آن حضرت می فهمیم که آن امام همام مبارزه ای طولانی را با دستگاه حاکم طراحی کرده بود. مبارزه ای غیرمستقیم که سالها به طول انجامید و زمینه را برای فعالیتهای بیشتر امامان بعد فراهم کرد. به طوری که جمع زیادی از اهل مدینه، ارادتمندان آن امام گشتند. سرانجام کار نیز دشمن برای پایان دادن به این مبارزه راهی جز قتل آن امام همام نمی یابد.
میراثدار خاندان نبوت
آنچه بیشتر از زندگانی امام سجاد علیه السلام برای ما نقل می شود، بیماری آن حضرت در صحرای کربلاست. جالب توجه است که این بیماری تنها چند روز از زندگانی 57 ساله امام 1 را تشکیل می دهد. و البته این بیماری باید باشد تا وظیفه جهاد در روز عاشورا از دوش او برداشته شود و بدین وسیله ایشان میراثدار خاندان نبوت گردد.
برخی گفته اند: حضرت ابراهیم(ع) امام انبیاست نه فقط پیامبر خاتم(ص) که ائمه هدی(ع) نیز مامور به پیروی از اویند! این در حالی است که قرآن، وی را شیعه نوحی شیخ الانبیا توصیف کرده است.
فهم هر جمله ای در گرو داشتن تصویری روشن و متمایز از الفاظ تشکیل دهنده آن جمله است. در تمامی زبان ها کلمات مشابه و متشابهی وجود دارد که اگر معانی آنها از یکدیگر تفکیک نشود، منجر به سوء تفاهم خواهد شد. منطق دان ها در علم منطق که ابزاری است برای مصون ماندن از خطای در اندیشه، باب مستقلی را تحت عنوان "مغالطات"، گشوده اند و در آنجا، اشتراک لفظ را در شمار یکی از انواع مغالطات دانسته اند. اشتراک لفظ به تعبیر مولوی، رهزن اندیشه است: اشتراک لفظ دائم رهزن است*اشتراک گبر و مومن در تن است. این مساله به ویژه درباره متون مقدس اهمیت بیشتری می یابد. بااین همه، پاره ای از واژگان فخیم و شریف قرآن در گذر زمان، در ذهن و زبان مردم، از معانی ژرف و بلند خود تنزل یافته اند. به عنوان مثال، کلماتی همچون استعمار و استضعاف از مقدس ترین کلمات قرآنند که در بازی بیگانه با آن معنایی منفی و پلید در عالم سیاست یافت و همان معنا نیز در اذهان مردم نشست. این در حالی است که شارع مقدس هر کلمه را برای افاده معنا و منظوری خاص استخدام کرده است. دقت قرآن در به کارگیری الفاظ موجب شده است که ادبا و لغت شناسان در یافتن معنای اصلی مفردات و واژگان عرب، به آیات قرآن استناد ورزند.
نقش شمر خبیث در واقعه کربلا، سال 61 هجری قمری که حسین بن علی به سمت عراق در حرکت بود، شمر اخبار این حرکت را دقیقاً پی گیری میکرد. در تاریخ این واقعه، شمربن ذی الجوشن در چند جا نقش اساسی داشت.
شمر از جمله افرادی بود که «عبیدالله بن زیاد» حاکم کوفه، او را برای پراکنده کردن مردم کوفه از اطراف مسلم بن عقیل، یار حسین بن علی، به دارالاماره فرستاد. زمانی که عمر بن سعد، فرمانده لشکر کوفه در نامهای برای حاکم کوفه نوشت که حسین بن علی حاضر شده که یا برگردد و یا با او بیعت کنند «عبیدالله حاکم کوفه» نظر داد که باید پذیرفت ولی وقتی شمر از این نامه مطلع شد، او را منع کرد و گفت که اگر حسین بن علی خود را تسلیم نکند و برود، بعداً قدرتمند میشود. پس بهتر است نگذارید برود.
عبیدالله هم نظر شمر را قبول کرد او را فرمانده سپاه با 4000 جنگجو کرد و همراه با نامهای به طرف عمربن سعد فرمانده کوفه در کربلا فرستاد، تا از حسین بخواهد که یا تسلیم شود و یا به جنگ تن در دهد و به دنبال این نامه، گفت ای عمر سعد، اگر اینکار را انجام نمیدهی از لشکر ما کناره بگیر و لشکر را به شمربن ذی الجوشن واگذار.
آخرین ساعتهای روز دهم محرم، زمانی که حسین بن علی جراحتهای زیادی در سر و بدن داشت، شمر، با چکمه و خنجر برهنه بر سینه او نشست و سر او را از تن جدا کرد.
در این گزارش به شرح وقایع ساعت به ساعت روز عاشورا میپردازیم که بر اساس اوقات شرعی کربلا و با متن مقاتیل تنظیم شده است.
طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی» واقعه کربلا به حساب گاهشماری شمسی 21 مهر سال 59 هجري شمسی می شود. تاریخ شمسی هم که مثل قمری نیست که تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و می شود با در آوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ حرفهای مقتل نویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند.
در این تحقیق علمی، اوقات شرعی روز 21 مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر 3-+ دقیق اختلاف می تواند داشته باشد) را استخراج کرده ایم و روایات مقتل نگارها را با این ساعتها تنظیم کرده ایم.
5:47 اذان صبح
امام (ع) بعد از نماز صبح برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد. و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب... خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری»
طرف مقابل نيز نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعد از نماز صبح به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند.
حدود 6
امام حسین(ع) دستور داد تا اطراف خیمه ها خندق بکنند و آن را با خاربوته ها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند.
زمانی که گفتم شمر را بازی می کنم مدتی تحریم بودم چیزی به من نمیدادند بعدها به این باور رسیدند که نقشی است که بازی میکنم و با اکراه قبول کردند.
محمد فیلی بازیگری است که تا به حال نقش های زیادی را بازی کرده است. بازی او در سریال «روزی روزگاری» خاطرهانگیز ای که در ذهن مردم باقی مانده است اما با گذشت زمان و نقش های متفاوت به سراغ بازی در نقش شمر در سریال «مختارنامه» رفت نقشی که مطمئن بود نگاه مثبت مخاطب را در پی نخواهد داشت با این حال تلاش کرد شخصت منفور شمر را برای تماشاگران نشان دهد و توانست به خوبی از پس آن بر بیاید. به بهانه روز عاشورا مصاحبهای با این بازیگر داشتیم که نکاتی را در این گفتگو بازگو می کند که خواندن آن خالی از لطف نیست.
آشنایی شما با هنر چه زمانی صورت گرفت؟ متولد شیراز هستم. دوران کودکی با مقوله نمایش آشنا شدم و نمایشی با عنوان کر و بیمار در کتاب داشتیم که معلمم نقش کر را برای اجرا به من داد. با این نمایش علاقمند به بازیگری شدم، چرا که پدر و مادرها بچهها را تشویق می کردند اما بعد از آن هیچ اتفاقی در زمینه بازیگری رخ نداد تا زمانی که سربازی رفتم.
سربازی چه اتفاقی افتاد؟ در زمان سربازی با یکسری از بچههای هنرمند آشنا شدم. آنها در واقع کار موسیقی تئاتر می کردند منم که عضو تیم ژیمناستیک استان فارس بودم کارهای عجیب و غریب می کردم و با میله ها کارهای نمایشی انجام می دادم. به پیشنهاد دوستان قرار شد بعد از سربازی کار موسیقی و نمایشی انجام دهم.
شروع کار شما چگونه شکل گرفت؟ زمانی که سربازی تمام شد، دوست داشتم ساز و گیتار کار کنم و با انگیزه کار موسیقی وارد خانه فرهنگ شماره 3 شیراز شدم. آنجا عباس افشاریان یکی از دوستانم که در سربازی کار تئاتر انجام می داد را دیدم و منو برد پیش کارگردانی و گفت اینم نقشی که کم داشتید. محمد فیلی براتون بازی می کنه با وارد شدن به این اتاق کار من در تئاتر شروع شد. بازیهایم مورد توجه قرار گرفت و تا قبل از انقلاب مدت 8 سال تئاتر کار کردم.
چندی پیش خبر کشف اشیای فلزی اکسید شده در عمق خاک کربلا در رسانه ها منتشر و گمانه هایی نیز درباره حقیقت این موضوع مطرح شد.
عشق و ارادت به خاندان اهل بیت (ع) ، از دیرباز در عمق جان و وجود نه تنها شیعیان آن بزرگواران بلکه در میان تمامی انسان های آزاده و حقیقت جوی جهان در همه اعصار ریشه دوانده است.مشتاقان مکتب خوبی ها با اشتیاقی وصف ناشدنی در پی کشف هرچه بیشتر زوایای پنهان سیره ائمه معصوم (ع) بوده اند .
شاهد مثال نیز همان بس که مهاتما گاندی ، رهبر استقلال هند درباره اهمیت قیام عاشورا اینچنین می گوید : اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود،باید از زندگی امام حسین (ع) پیروی کند .
پروفسور ادوارد براون ،شرق شناس انگلیسی نیز درباره عمق فاجعه کربلا اینچنین اظهارنظر می کند : آیا قلبی پیدا می شود که وقتی درباره کربلا سخن می شنود ، آغشته به حزن و اندوه نشود؟
*عطش سیری ناپذیر معرفت
در کنار دلدادگی بسیار از علاقمندان دلسوخته غیرمسلمان به حضرت اباعبدالله و خاندان ایشان ، ارادت خالصانه ایرانیان در درازنای تاریخ این مرزوبوم ،خبر از اوج اشتیاق برخواسته از اعتقاد و معرفت راسخ آنها می دهد .معرفتی ممزوج با شور جانانه که هر محقق آزاده ای را به حقیقت اصیل و فلسفه زندگی آزادمردانه و الهی رهنمون خواهد شد.
واقعه عاشورای سال 61 هجری هرگز از ذهن تاریخ پاک نخواهد شد، فرزند رسول خدا(ص) در این واقعه با خون پاکش اسلام را نجات داد ولی ملعونانی که خون حسین(ع) را ریختند تا ابد جزای جنایتشان را خواهند دید.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، واقعه عاشورای سال 61 هجری هرگز از ذهن تاریخ پاک نخواهد شد، فرزند رسول خدا(ص) در این واقعه با نثار خون پاکش اسلام را نجات داد ولی ملعونانی که خون حسین(ع) را ریختند تا ابد منفور مانده و جزای جنایتشان را خواهند دید.
در این گزارش، فهرستی از اسامی کسانی که در واقعه عاشورا نقشآفرینی کرده و در قتل فرزند نوه رسول الله (ص) دخیل بودند را به همراه سرانجام و چگونگی مرگ آن ملعونین که منالازل و الیالابد مورد لعن و نفرین پیروان و محبین رسول الله (ص) و خلفای راستینش هستند، میخوانید.
* شمر ﺑﻦ ﺫﯼﺍﻟﺠﻮﺷﻦ
نقش وی درکربلا : ﻧﻘﺶﺁﻓﺮﯾﻦ ﺍﺻﻠﯽ ﺟﻨﺎﯾﺎﺕ ﮐﺮﺑﻼ، ﺻﺪﻭﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﯾﻮﺭﺵ ﻫﻤﻪﺟﺎﻧﺒﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ(ﻉ) ﻭ ﯾﺎﺭﺍن آن حضرت
سرانجام و چگونگی مرگ : ﺩﺳﺘﮕﯿﺮﯼ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺛﻘﻔﯽ، ﮔﺮﺩﻥﺯﺩﻥ ﺍﻭ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﻭﯼ ﺩﺭ ﺭﻭﻏﻦ ﺩﺍﻍ
اگر تا به حال این کار را انجام ندادید یا دل آن را نداشتید ما در این گزارش برای شما این سرچ را انجام دادیم.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "عاشورا"، کلمه ای که اگر لاتین آن را در گوگل سرچ کنید و بخواهید داده های مرتبط با آن را پیدا کنید، با مطالب و تصاویری رو به رو خواهید شد که ببشتر از چند ثانیه توان جست و جو پیرامون این مطلب را انداشته و فضا را ترک خواهید کرد.
هنگامی که واژه "ashura " که بی شک یکی از ستون های اسلام و اوج حقیقت بندگیست را سرچ کنید با تصاویر دلخراش قمه زنی و مطالب از این دست مواجه خواهید شد، حتی در تصاویر گوگل نمونه یک عزاداری واقعی را نخواهید دید چرا که فرمانداران این جریان حتی از وجود کوچکترین روزنه حقیقتی پیرامون این موضوع واهمه دارند !
مگر امام حسین (ع) به علم امامت نمی دانستند که شهید می شوند و اهل بیتشان نیز به اسارت می روند؟ پس چگونه است که با وجود چُنین علم قطعی و یقینی، قدم در مسیری نهادند که آن فرجام تلخ را در پی داشت؟
یکی از مباحث چالشبرانگیز پیرامون نهضت حسینی که از دیرزباز تا کنون، ذهن و زبان کثیری از اندیشمندان اسلامی را به خود واداشته، این است که آیا امام حسین(ع) نسبت به فرجام حرکتش واقف بود یا خیر؟ اگر حضرتش علم قطعی و یقینی به شهادت داشت، پس چرا قدم در مسیری نهاد که فرجامی بس تلخ و ناگوار در پی داشت؟ مگر نه این که قرآن نهی کرده که آدمی، جان عزیزش را به دست خویش، به هلاکت نیفکند؟! (وَ لا تلْقوا بِأَیْدیكمْ إِلَى التَّهْلكَة«بقره/195»). آیا این اقدام، مصداق درافکندن جان در بوته هلاکت نیست؟ بحث پیرامون گستره علم امام نسبت به جزئیات حوادث هستی، ابعاد و اضلاع پیدا و پنهانی دارد که کاویدن همه آنها از حوصله این وجیزه بیرون است. آنچه می توان از این مقال، انتظار داشت پاسخی درخور و در عین حال کوتاه است که در پرتو تبیین پاره ای از آموزه های قرآنی و تحلیل عقلی معارف وحیانی ارائه خواهد شد. پیش از هر چیز باید دانست که مساله وقوف یا عدم وقوف حضرت سیدالشهداء (ع) نسبت به فرجام و سرانجام نهضت خویش، مسبوق به سابقه بوده و در واقع، همان منازعه مشهور بین سید مرتضی و شیخ طوسی است که در زمان ما، به عنوان مساله ای پرچالش و جنجان انگیز در نوشته های شهید مطهری(کتاب حماسه حسینی) و مرحوم صالحی نجف آبادی (کتاب شهید جاوید) رخ نموده است.
پاسخ اجمالی
و اما پاسخ اجمالی به این مساله آن است که برابر ادله نقلی و عقلی، امام از طریق علم غیبی که از ناحیه خدا به وی افاضه می گردد، نسبت به حقایق عالم کَون اشراف علمی دارد و می تواند حوادث آینده را در آینه علم لدنّی خویش ببیند. اما چون آنچه این علم بدان تعلق گرفته، تخلف ناپذیر و غیر قابل تغییر است بنابراین این علم، تکلیف آور نبوده و عمل به مقتضای آن واجب نیست.
قرآن خوانده بودند. شاید ده ها بار. اما چه خواندنی؟! اصلا شاید این موها را پای رحل های قرآن سفید کرده بودند؛ اما چه قرآنی؟!
پیوند محکمی که میان ثقل اکبر و اصغر (قرآن و اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله) برقرار است، گاهی در اثر بی بصیرتی دیده نمی شود. ارتباط امام و قرآن ادعایی نیست که استدلال های پیچیده ی فلسفی بخواهد؛ فقط کافی است قرآن را کمی خوب تر خوانده باشیم.
امام سجاد (علیه السلام) این ارتباط تنگاتنگ را با آیات قرآن، خیلی ساده و روشن برای مرد شامیِ نا آشنا بیان کردند. برایش جا انداختند که امام حسینی که سرش را برای حاکمتان می برید و خانواده اش را به زنجیر کشیده اید، باطنِ همین قرآنی است که هر روز می خوانید! پیرمرد شامی آمده بود تا برای رضای خدا و به شوق بهشت، از کسانی که از دین خارج شده اند و بر ولی امر مسلمین (به خیال خودش) خروج کرده اند، بیزاری بجوید. شاید فکر می کرد اینجوری ثواب قرآن خواندن هایش زیادتر می شود. در آن معرکه "قرآن" را دید و نشناخت. نزدیک آمد و گفت: خدا را شکر که شما را کشت و هلاک کرد و شهرها را از شر مردان شما آسوده نمود و امیرالمؤمنین (یزید) را بر شما مسلط کرد. امام سجاد (علیه السلام) به او فرمود: ای پیرمرد قرآن خوانده ای؟ پیرمرد گفت: آری. فرمود: آیا این آیه را مى شناسى كه مى گوید: "قلْ لا أَسْئَلكمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقرْبى" (شوری 23) به مردم بگو كه من هیچ پاداشى از شما در برابر رسالتم درخواست نمى كنم، جز دوست داشتن نزدیكانم ( اهل بیتم)؟ پیرمرد پاسخ داد: آرى؛ من این آیه را خوانده ام.
حسین علیه السلام؛ رمز قیام موعود آخر الزمان(عج) است
تاريخ : سه شنبه 28/7/1394 تعداد بازديد : 563
ظهور پایان بخش جنگ بین حق و باطل است؛ جنگی که شفاف ترین تجسّم آن، در عاشورا رخ داد. امام مهدی علیه السّلام برای معرفی خود از فردی نام می برد که خوبی های او، برای غیر شیعیان نیز، شناخته شده است.
خدیجه همتیان پور فرد - بخش مهدویت تبیان
صدای غریب نواز و ظلم ستیز مهدی علیه السلام به گوش جان ها می رسد که «ای اهل عالم! بدانید قطعاً جدّ من حسین علیه السلام را عطشان کشتند!» [على یزدى حایرى، إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب (عج)، على عاشور، بیروت: مؤسسة الأعلمى، 1422ه.ق، ج 2، ص 233]
نمی دانم قصد امام عزیز ما، از این فرمایش چیست! آیا او می خواهد بفرماید من فرزند همانی هستم که برای او در دل غرب، نیویورک، روز حسین علیه السلام می گیرند؛ همان که به ظلم ستیزی و مظلومیت می شناسید همان که پاک بود و عاشق هدایت مردم؛ ولی سیاه دلان آزارش دادند و او را خارجی و خارج از دین، خواندند کسی را که تجسم دین بود و تمام حرکات و گفتارش آموزش دین! شاید منظور مولا از بیان این جمله، قوّت قلب مستضعفان عالم و ایجاد دلهره در قلب مستکبران عالم باشد. طلبه ای نوپا به خواستگاری دختری رفت عالم زاده؛ وقتی پدر دختر از او پرسید چه باعث شد که تو با این مقام، به خواستگاری دختر من، جرأت یافتی؟! با زیرکی پاسخ داد: از عوامل معرفه شدن اسم، اضافه کردن او به عَلَم است؛ خواستم با اضافه شدن به شما، معرفه شوم. لبخندی بر لبان عالم نقش بست و به خواست او پاسخ مثبت داد.
پیش بینی امیرالمومنین(علیه السلام) برای جامعه امروز ما !
«انبار مسلک» ها کسانی اند که می دوند تا داشته باشند بعد تلاش بیشتر تا بهتر و گرانترش را صاحب شوند و بعد دنبال این هستند که تعداد آن را افزایش دهند. نکته مهم در این افراد، انباشته سازی بی مصرف است.
نمونه این افراد کسی است که تلاش می کند از مستاجری خلاص و صاحب خانه شود. بعد از آنکه در یک واحد آپارتمان جمع و جور مأوی گرفت به دنبال نقل مکان به یک خانه حیاط دار می افتد و بعد مدام در تلاش است تا بر تعداد املاک خود بیفزاید و سند روی سند بایگانی کند و دلخوش دارد که املاک او فلان تعداد است و این در حالی است که همان آپارتمان و یا نهایت همان خانه حیاط دار اولی برای زندگی او کافی بود.
افرادی با این روحیه و یا بهتر بگوییم با این فرهنگ، بسته به اوضاع اقتصادی جامعه هر بار نقطه ای را هدف گرفته و به سوی آن هجوم می برند و آن حرص و ولع را خرج آنجا می کنند. برای این افراد فرقی بین ملک و مرغ نیست، خودرو و ارز هم فرقی با هم ندارند؛ هدف این است که در ماراتون خرید و انباشت نباید کم آورد.
قرآن کریم با تعبیر «تَكاَثرٌ فىِ الْأَمْوَال» از این فرهنگ به فرهنگ تکاثر یاد می کند و آن را جلوه ای از رفتار دلباختگان به دنیا می داند [1] و آن را مانعی برای داشتن یک زندگی دینی و توجه به کمالات انسانی می داند: أَلْهاكم التَّكاثر [2]؛ تفاخر و مباهات بر یكدیگر به کثرت ثروت و انواع دارایی ها، شما را از خدا و قیامت به خود مشغول داشت.
با مطالعه سخنان امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می توان داروی شفابخشی برای این درد عالمگیر پیدا کرد؛ دارویی که مبتلایان را شفا و اهل سلامت را در برابر آن مصونیت می بخشد.
وفا، صبر، ایثار، ثبات در همراهی همسر همه ویژگیهایی است که لازم است یک زن برای شیرین شدن طعم زندگی داشته باشد.
شاید عده ای از زنان امروز یادشان رفته است، زن با احساسات، استقامت وگذشت به روزهای زندگی معنا می بخشد. حماسه حسینی مکتبی است که زنان می تواند از آموزه های آن در خانواده استفاده کنند. این واقعه از حضور زنان و شهامت هایشان سخن می گوید. حماسه ای که الگو برداری از آن کمک می کند تا حال و روز زندگی های امروز بهتر شود. یکی از درس های بسیار مهم واقعه کربلا، نشان دادن جایگاه صحیح و نقش زنان در اجتماع است. آنان با حفظ عفت خود به خوبی این مهم را انجام دادند و شهادت پسر،پدر و شوهر را تحمل کردند و تکیه گاه خانواده در امتحان الهی بودند.
انسجام خانواده به عهده زنان است، این پیوند فراهم نمی شود مگر اینکه زنان با تعهدی که به خانواده دارند اسباب آن را فراهم آورند تا خانواده در تمام شرایط کنار هم باشند
سنگین ترین مسئولیت ادامه قیام و رساندن پیام شهدا بر دوش بانوان بود. نمونه هایی از نقش حساس بانوان در شکل گیری نهضت به چشم می خورد؛ از جمله همسر زهیر بن قین که شوی خود را به یاری امام علیه السلام دعوت کرد(1)، نیز همسر مسلم بن عوسجه که خود را همراه او به اردوگاه حسین علیه السلام رساند(2) و به نظر می رسد هم او بوده که بعد از شهادت مسلم، فرزند خود را آماده نبرد کرد و به میدان فرستاد.(3) هم چنین مادرانی که هنگام جانبازی عزیزان خود در مقابل خیمه ها ایستاده بودند و آنان را نظاره می کردند.(4) همچنین رباب همسرامام حسین (علیه السلام) که نقل شده است: تحمل ایشان در شهادت طفل شیرخوار حضرت علی اصغر(علیه السلام) مثال زدنی است بدین جهت اسوه و الگویی برای تمام عالم بالاخص زنان است.
مهمترین نکته در این حماسه این است که پس از شهادت ابا عبدالله (علیه السلام)، پناه کودکان و زنان، دختر امیر المومنین علیه السلام ، حضرت زینب(سلام الله علیها)، نمونه ای از نقش بانوان در شکل گیری نهضت حسینی است. بنابرگزارش مسلم جصاص، بانو ام کلثوم (علیه السلام) هنگام ورود به کوفه فرمود: شما زنها می توانستید به نحوی ما را یاری کنید و حداقل مردان خود را از جنگ با ما بازدارید، ولی این کار را نکردید و حال فقط گریه می کنید، این گریه ها چه سودی دارد.(5) شاید امروز هم زنان ما در حماسه حسینی دیگری هستند و وظیفه سنگین شان را در زندگی فراموش کرده اند. به راستی امروز زنان در این کارزار چه باید بکنند؟
در مقالات گذشته به بررسی آیین های عزاداری محرم در برخی از نواحی ایران پرداختیم و در ادامه آداب و رسوم یکی دیگر از استانهای ایران را بازگو خواهیم کرد.
در زنجان ایام محرم به عنوان روزهای برآورده شدن حاجات و خیر و خوبی در بین مردم شناخته می شود به همین دلیل هنوز هم در روزهای محرم هرکسی به وسع خود در اطعام نیازمندان می کوشد. آداب بسیاری در بین مردم این دیار در زمان های عزاداری جاری است،اما یکی از مهم ترین مکان هایی که مردم این شهر نسبتاً کوچک برای عزاداری جمع می شوند حسینه اعظم زنجان است که حتی از کشورها و شهرهای همسایه مسلمان نیز گاهی برای شرکت در این مراسم حضور دارند.
مراسم حسینیه اعظم زنجان
حسینیه اعظم زنجان و گرمابه قدیمی آن از اماکن مذهبی شیعیان است که از قدیم مركز تجمع عزاداران و حسینیان بوده است و جنوبی ترین بخش بافت قدیمی شهر زنجان و در محله ای معروف به «سیدلر» واقع شده که به دروازه جنوبی شهر (دروازه قلتوق) مشرف است. قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می رسد.
حسینیه اعظم زنجان بیشتر به خاطر دسته ای که هرسال محرم به یاد سقای دشت کربلا در هشتمین روز ماه محرم دارد مشهور است
البته این بنا در هجوم حوادث زمان چندین بار تخریب و ویران بود ولی به دلیل ارادت خاص مردم منطقه در مراحل مختلف بازسازی و مرمت گردید.بر مبنای مدارک تاریخی اکثر مساجد و تکایای زنجان دارای اسم از نظر وقف کننده ، سازنده و محله می باشد و این مکان تنها مکانی است که فاقد اسم از نظر شخص و محله ( در زمان گذشته) است بنابراین با جرات می توان گفت که تنها مکان اصلی بعنوان تکیه و حسینیه ی عزاداری در شهر زنجان در طول تاریخ بوده است.
سلام دوستان وسروران عزیز
به وبلاگ خودتان خوش آمدید امیدوارم لحظات شادی داشته باشید لطفا پس از خواندن و مشاهده هر مطلب نظرات خود را مرقوم فرمایید. متشکرم